een incubator zorgt er dus voor dat je de temp continu op een bepaald niveau kan houden.dit is ideaal voor spawn te laten groeien op 27 graden.ook eventuele honey teks voelen zich goed thuis op 27 graden.ook versneld het het proces van spawn naar substraat te laten koloniseren.kortom,een handig apparaat wat bepaalde dingen net iets sneller laat werken.

hoe maken we zon ding?er zijn verschillende manieren,groot en klein.

ik zal beginnen met mijn eigen incubator hoe ik die gemaakt heb.

ik heb 2 plastic opberg boxen van de action gebruikt(a 1.90 euro).

deze kan je in elkaar schuiven en ik heb in de onderste bak een laag van zon 6 cm water gegoten met wat bleekmiddel.

hier heb ik een waterdichte aquarium verwarmer met ingebouwde thermostaat op 27 graden in het water gelegd.

nu heb ik de 2de bak er weer ingeschoven en een beetje verzwaard zodat ook de randen van de 2de bak een beetje onder het water komen.de verzwaring stuwt het water omhoog langs de randen,even meten hoeveel je nodig hebt.

nu heb ik om de 2 bakken in elkaar een omhulsel van piepschuim platen(gratis bij de meeste witgoed winkels)gemaakt zodat de warmte goed geisoleerd blijft.een dikke plank als deksel en voila…een ruimte waar het een paradijs is voor mycelium dat koloniseert.altijd op 27 graden.en ruimte voor zon 10 potten van 720 ml,dus ruim zat voor de gemiddelde hobby kweker.

voor de groot verbruikers:

dan kun je ook een kleine koelkast ombouwen tot incubator.

dit doe je door op de bodem van de koelkast een warmte kabel te leggen(pas op dat de draden niet over elkaar gelust leggen)die je op een thermostaat hebt aangesloten.de temp sensor hang je in het midden van de koelkast op 27 graden.uiteraard ook de koelkast van tevoren goed met een oplossing van spiritus en bleekmiddel ontsmetten.

nu zal dus de kabel warmte afgeven tot een temp van 27 graden in de koelkast.de isolerende werking van de koelkast houd de warmte zeer goed vast dus een warmte kabel van 25 watt is meer dan genoeg .

het kan uiteraard ook zonder in de zomer maanden, maar in de herfst en winter zul je merken dat je de ideale temp van 27 graden bij lange na niet haalt bij kamer temparatuur,laat staan snachts.juist op die temp zal het perfect groeien op volle snelheid.ook zal de temp in de pot ook met 3 graden oplopen dus in feite is het 30 graden warm,en warmer moet het ook niet worden.

